Sverige sett utifrån – en artikelserie

JSd
Så var det tänkt och jag satte igång med att beställa och läsa ett 30-tal böcker. Men efter några artiklar så slutade jag på Samtiden och artikelserien fullföljdes på min blogg. För studenter i etnologi, historia m fl ämnen kan listan vara en utgångspunkt till en uppsats om hur omvärlden sett på oss de senaste halvseklet.

Sontag 1969

Kallifatides 1970 Ocensurerad version

Huntford 1971

Donner 1973

Faramond 1975

Enzensberger 1982

Berendt 1983

Alopaeus 1983

Vreeswijk 1987

Zaremba 1992

Rojas 1993

Baksi 1995

Röster om det mångkulturella Sverige 1995

Freidmans 1997

Karaveli 1997

Pascalidou 2001

Daun 2005

Daun 2005

Bakhtiari 2005

Sattarvandi 2008

Olkeiwicz 2008

Brown 2009

Le Suédois malentendu 2009

Lifvendahl 2011

Jalving 2012

Mahmood 2012

Sanandaji 2012

Afzali 2013

Dervish 2013

Farrokhzad 2013

Pekgul 2014

Språk och makt hos Orwell och Martinsson

sprkms

Vintern 2015  inledde jag en artikelserie i Samtiden om språk, litteratur, tankar och makt.

Här är mina två bidrag som skulle ha fortsatts med William Burroughs Nova-trilogi:

 

 

George Orwell 1984

Martinssons Aniara

Replik på DN:s ledare om mitt tiggeriförslag

Dagens Nyheter skrev igår på ledarsidan om mitt förslag att blockera tiggare.

Några synpunkter:

1. De som är utsatta är tiggarna och oss som ser dem, oavsett om vi ser eller inte. Tiggarnas herrar, människohandlarna och profitörerna som hyr ut gathörnen till tiggare, kommer vi inte åt. De sysslar med illegal verksamhet. Ändå tror DN att de ska ses som om de var mellanchefer på myndigheter och Systembolag och skriver:

”Men den som inte stöder Systembolagets monopol kan inte trakassera anställda, skolpersonal som motsätter sig samkönade äktenskap har inte rätt att behandla barnen i sådana familjer annorlunda och den som inte tycker om polisen har ingen rätt att kasta sten vid utryckningar. Personer som inte sympatiserar med vargpolitiken får inte ta lagen i egna händer och oavsett vad man anser om senaste julvärden ska den som har en tv betala licens.”

Hade de utsatta tiggarna haft ansvariga chefer hade jag kontaktat dem. DN tror att de har det, vilket visserligen polisen också anser numera, och att jag inte förstått hur de ska kontaktas. Genom att blockera deras tiggare så att de får in mindre pengar sker en viss indirekt kommunikation. Ju mer motstånd desto större chans att de lämnar platsen.

2. En given reaktion från DN var att koppla samman mitt modesta ickevåldsförslag med att bränna ned asylboenden. Avpixlats redaktör drog sig för att publicera mitt inlägg av den anledningen, vilket kan vara bra för just den webbtidningen. Själv ser jag inte den kopplingen alls. Får folk se att man kan blockera tiggare på ett effektivt och samtidigt icke trakasserande sätt, så ger det inga impulser att gå vidare.

3. DNs ledare illustreras med ett foto från attacken med en tårta mot Jimmie Åkesson. En kriminell handling som inte har något med mitt förslag att göra. Jag var för övrigt själv där och blev attackerad med saliv och ägg. Att ta till olagliga metoder för att få fram politiska budskap är givetvis fel, men om ett parti har torgmöte och några vill rassla med nycklar utan att det stör är väl det ok, om än kontraproduktivt.

DN går längre och menar att alla motståndare till SD har rätt att stå en decimeter framför Åkesson vid torgmöten, vilket är ett brott mot den grundlagsfästa mötesfriheten:

”Och den som anser sig ha ‘vunnit’ när tiggare lämnat platsen borde i konsekvensens namn betrakta det som helt naturligt att andra försöker tysta Åkesson genom att ställa sig en decimeter framför honom när han talar.”

Ett befängt påstående som inte passar sig i en ledare på nyårsafton. DN avslutar med den gyllende reglen:
”Behandla inte andra som du själv inte vill bli behandlad.”

Nej, jag vill inte att hänsynslösa brottslingar ska dra nytta av min och andra svenskars medömkan genom att föra fram utsatta människor för illegala syften medan de själva gömmer sig. Att reagera på detta kan ta sig olika uttryck. Det är svår balansgång att respektera den tiggare som sitter där samtidigt som man blockerar honom eller henne (ofta väljer de äldre manliga profitörerna yngre tilldragande kvinnor för att få fram maximal generositet och skam). Är tiggaren själv aggressiv och otrevlig redan innan man ställer sig där är det lättare. Men visst tar det emot. DN är inte helt fel ute med att detta uppslag inte är trevligt och kanske inte genomtänkt men jag räds inte att föra fram det. Att invänta ett beslut i någon demokratisk församling eller från polis och myndigheter verkar ta lång tid.

Aktivism har visat sig framgångsrik vid Almstriden 1971, husockupationer, kvinnokamp, kamp för ANC, FNL och befrielserörelser, mänskliga sköldar (dock inte vid tiggarlägret i Malmö), miljöaktioner och så vidare. Att gå emot aktivism är att sätta hela den demokratiska processen mellan valen ur spel och att vägra ta in nya opinionsyttringar, låt vara ibland rätt råa (ockupationen i Högdalen och Cyklopen nyligen).

4. För övrigt har varken SD eller Avpixlat något alls med mitt inlägg att göra, vilket Dagerlind påpekar i sitt inlägg som DN valde att inte publicera.

5. DN hävdar att mitt förslag ökar polariseringen i debatten. Den malliga morgontidningen har själv polariserat genom sin ensidiga kampanjjournalistik så där har jag knappast gjort något. I fallet Julia Caesar visade DN sig inte ha respekt för de journalistiska etiska reglerna. Polarisering har blivit DNs huvudvinkel i frågor om migration, tiggeri, islam, mångfalg etc.

Se även reaktioner från Avpixlats Mats Dagerlind och Roger Salle Sahlström

Avpixlat och Salle om Sjunnes tiggeriförslag

img_20151229_102242.jpg

Öppen kommentar från Axpixlats Mats Dagerlind 29/12/2015 till DNs reporter Evelyn Jones artikel angående mitt inlägg om att blockera tiggare:

Hej Evelyn (och övriga på DN som erhållit kopia på detta mejl),

Kommentar till DNs artikel: http://www.dn.se/nyheter/sverige/avpixlat-skribent-blockera-tiggare/

Jag kan förstå att det kan vara frestande för en vänsterliberal agendajournalist att koppla Jan Sjunnessons upprop om att blockera hitresta tiggare till Avpixlat. Icke desto mindre är det ohederligt och uttryck för bristande pressetik. Avpixlat har ingenting med den aktionen att göra, vilket Sjunnesson också tydligt deklarerar på sin blogg. Tvärtom har jag och den övriga redaktionen varit tydlig gentemot Sjunnesson när han presenterade idén för oss att vi inte tycker att detta är ett särskilt bra initiativ. Hade du bemödat dig med att kontakta oss innan du skrev så hade vi kunnat berätta det. Men om du gjort det hade du förstås inte på samma sätt kunnat koppla detta till oss. Bättre då att åsidosätta sådana praktiker som annars utgör (eller i varje fall borde utgöra) en del av en journalists grundläggande yrkesheder.

Så här ser vi på saken, om du mot förmodan är intresserad. Och en sammanfattning av nedanstående anser vi att DN är skyldiga att ta in som ett genmäle i enlighet med vad som föreskrivs i de pressetiska reglerna om en utpekad part:

Sjunnessons initiativ att blockera tiggare på gatan tangerar en form av gatuaktivism som vi förknippar med ytterkantsvänstern där det ofta trampas över gränsen för vad som kan anses vara en manifestation inom de demokratiska spelreglerna och vad som inte är det. Risken är stor att i varje fall några personer som hörsammar Sjunnessons upprop inte klarar att iaktta sådana gränser, att konflikter uppstår mellan dem och tiggarna eller med vänsterpersoner som ska ut och motmanifestera mot tiggarblockerarna, varvid oroligheter och våldsamheter kan uppstå. Oavsett vem som bär skuld till att sådana incidenter uppstår, så skulle vi på Avpixlat få skulden i medias vinklade rapportering.

Det finns därutöver en uppenbar risk att ni i media kopplar alla möjliga sorters incidenter med tiggare inblandade till Avpixlat, om vi på något sätt skulle sanktionera blockering av tiggare. Det vet vi av erfarenhet. Någon läsare skrev för en tid sedan i ett av våra kommentarsfält att asylsökare bör hälsas “varmt välkomna”, vilket blåstes upp till en jättenyhet där självaste regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism, Mona Sahlin, stod i SVT Aktuellt och påstod att Avpixlat uppviglar till mordbränder på asylboenden.

Fullständigt bisarra påståenden och tolkningar men inget som ni inom det vänsterliberala etablissemanget drar er för i er tilltagande desperation för att försöka hindra framväxten av konkurrerande socialkonservativ media och stoppa Sverigedemokraternas segertåg över landet. Vi skulle av er ges skulden för precis vad som helst som hitresta tiggare kan tänkas utsättas för under sin vistelse i Sverige – allt från elaka kommentarer på gatan till bränder i deras olagliga slumläger.

Eftersom hitresta tiggare – trots alla starka invändningar man kan ha mot deras förehavanden i vårt land – utgör en svag samhällsgrupp anser vi också att blockeringar av det slag som Sjunnesson föreslår är ett psykologiskt kontraproduktivt sätt att opinionsbilda – även om man klarar att hålla sig inom de fredliga ramar som Sjunnesson deklarerar. Sådana manifestationer riskerar att skicka fel signaler – stora, starka och välmående svenskar som stöddigt står och blockerar sittande, svaga och fattiga tiggare. Målsättningen för vår opinionsbildning bör i stället psykologiskt främja en verklighetsbeskrivning av hur såväl vanliga svenskar som marginaliserade svenskar i behov av samhällets hjälpinsatser är utsatta grupper som drabbas och trängs undan av alla de negativa konsekvenser som följer av den mångtusenhövdade närvaron av hitresta tiggare och det svenska samhällets ovilja att hantera dessa problem.

Vi anser att det finns bättre sätt att i civilsamhället markera mot att politiker och myndigheter abdikerat från sitt ansvar och låter detta hitresta tiggeri fortgå trots att det strider mot en lång rad ordningsföreskrifter, svenska lagar och EU-regler. Vi förstår till fullo den desperation som en majoritet av svenskarna upplever och som förgäves försökt tala om för makthavarna att de vill ha ett förbud och kraftfulla åtgärder för att stoppa detta eskalerande problem som på ett flertal sätt allvarligt inverkar negativt på allas vår vardag och närmiljö. Men det kan uttryckas på andra och bättre sätt än det Sjunnesson nu föreslår.

Man kan t ex anordna demonstrationer på Sergels Torg, dela ut flygblad, samla in namnunderskrifter på protestlistor, uppvakta politiker och myndighetsansvariga, skriva insändare, opinionsbilda i sociala medier och mycket annat.

Ska man konfrontera tiggarna direkt kan man t ex bjuda in deras företrädare och via tolk ställa raka frågor om varför de anser sig ha rätt att bygga olagliga läger, använda parker och lekparker som latriner, bryta mot ordningsföreskrifter, lagar och EU-direktiv samt på vilket sätt de i egenskap av rumäner och bulgarer anser att problemen i deras hemland är Sveriges och svenskarnas ansvar och hur de tror att ett organiserat strukturellt och passivt gatutiggeri på våra gator kan utgöra en lösning på dessa problem.

Detta borde egentligen ni i gammelmedia göra i stället för eller i varje fall som komplement till alla de ensidigt snyftiga reportage om det hitresta tiggeriet som ni producerat. Ta det som ett tips. Det är det vakuum som ni lämnar i er journalistik som utgör livsrummet för alternativmedia. DÄR har ni mer allmänt också nyckeln till hur ni rår på alternativmedia och återuppbygger det förtroende för media som ni raserat, ett förtroende som idag i stället vi i alternativmedia åtnjuter hos alltfler mediekonsumenter.

Vänliga hälsningar,
Mats Dagerlind
chefredaktör och ansvarig utgivare för Avpixlat

Se även Roger Salle Sahlströms kommentar till mitt förslag

DNs ledare nyårsafton 2015

Mina tidigare inlägg om tiggeriet

Tiggare fick inget vid demo mot tiggeriet

Praktiskt men politiskt omöjligt

Tiggeri och migration – juridisk bakgrund

Stödprojekt vid Stadsmissionen

Inga fler sociala turister från EU (2013)

Välkommen den 23 januari till Salong Non Grata

NG

Under hösten 2015 skulle showen Non Grata köras på Kulturhuset, men de avbokade oss i sista stund, så affischen ovan gäller inte.

Men vi gör ett nytt försök med att göra ny politisk underhållning. Se länk på Fri Folkbildning

Lördag den 23 januari kl 14 – 18, Östermalms Föreningsråd

Konferencierer: Jan Sjunnesson, Roger Salle Sahlström

Öppet från kl 13.30.

Program kl 14:

Jan Tullberg diskuterar demokrati, se inspelning på YouTube

Hemlig gäst: Lars Vilks, se inspelning på YouTube

Paus runt kl 16

Stefan Grudin m fl om satir och politik

Söders Hjältars Pelle Karlsson (Rasmus Dahlstedt) gör några sketcher från Idiothem och några scener från den nyskrivna pjäsen Vargen kommer (manus Jan Sjunnesson)

kl 18. Avslutning

T-Karlaplan, Valhallavägen 148, sal 1

Inträde 150 kr.

För de som vill kan vi boka bord för middag efteråt på lokal intill. Maila till frifolkbildning@gmail.com och märk mailet ”Bordsbokning”

Välkomna !

Jan Sjunnesson ordförande i Fri Folkbildning

Avpixlats puff

Blockera tiggarna – Reclaim the Streets

reclaim-the-streets_DLF214240

OBS: Detta är ett icke-våldsinriktat förslag som bygger på passivt motstånd och medborgerligt civilkurage. Inget annat. Dessutom är det mitt eget initiativ som varken har med Avpixlat eller SD att göra. Jag tar ansvar för denna, för vissa säkert kontroversiella och obehagliga men enligt mig nödvändiga, text.

Kommenterer länk från Avpixlat och Salle

English version

Dagens Nyheter 29/12/2015

image

– – –

Om du verkligen vill ha bort tiggarna och inte fått medhåll från myndigheter och din omgivning måste du handla själv. Helst tillsammans med några likasinnade men annars ensam.

Vad jag föreslår är vare sig anpassat till Karl-Bertil Jonssons tjuvaktiga generositet eller den politiska korrekta julprogagandan med Gina Darawi, tvärtom. Det är jobbigt för dig och höjer inte julstämningen särskilt mycket.

Så här gör du:
Du ställer dig framför de tiggare som du retar dig på och vill ha bort. Stå bredvid eller framför deras pappmugg och skylt, inte på deras saker alltså. Det kan de annars använda mot dig. De vet exakt vilka rättigheter de har rör varken dem eller deras saker.

Stå någon decimeter från dem så att de blockeras men inte närmare. Rör de dig har du vunnit och kan anklaga dem för ofredande, vilket är en tjafsig metod de använder men var beredd med att ringa 112 om de skulle jävlas för mycket och putta på dina ben.

Du blockerar helt enkelt deras verksamhet med din kropp tills de flyttar på sig. Då följer du efter. Om de packar ihop har du vunnit.

Jag testade denna besvärliga men effektiva metod på gågatan Drottninggatan i Stockholm och vid Brommaplan. Stod bara där tills de muttrade och flyttade på sig. De ringde inte till sin organisations hejdukar och gör de det har du vunnit för då begår de brott om de föser bort dig genom att de ofredar dig med att beröra dig.

Du har rätt att stå var du vill och tydligen har tiggare rätt att sitta var de vill så länge de är på offentlig plats. Om de sitter inne i tunnelbaneuppgångar kan du ringa SL och klaga, samma sak i köpcentrum. Eller bara ställ dig framför dem tills de tröttnar och går ut.

Om du som läser detta gör detta, berätta hur det gick. Skriv i kommentarsfältet. Om ni är flera är det lättare, så om du som läser detta ser någon blockera tiggare kan du väl gå fram och ställa dig där med.

Om någon frågar vad för slags kampanj detta är så säg ni kallar den ”Ta tillbaka gatan”, Reclaim the Street på engelska. De gator och torg, affärsentréer och platser som idag belägras av tiggare är dina. Du har rätt att vara där och att stå var du vill. Visa det genom att ta tillbaka det offentliga rummet, vänligt men bestämt.

Vill ni beställa färdiga knappar så finns de här från Tyskland eller gör en egen på svenska här .

Lycka till.

Jan Sjunnesson

Om det fria ordet – på bloggen Invandring och mörkläggning

image

De drivna skribenterna Karl Olof Arnstberg och Gunnar Sandelin upplät sin intressanta och angelägna blogg till ett inlägg om tryck- och yttrandefrihet.

Det fria ordet?

Stort tack Kalle och Gunnar!

Publicisten Jan Scherman har inte förstått något alls av hoten mot tryckfriheten, se SvD 28/12/ 2015

Reportrar utan gränser i GP

Dagens Media om den tryckfrihetsfientliga riksdagen

Håkan Boström i Göteborgs-Posten

 

 

Se även detta inlägg

Ring åt Granskning Sverige

GS.

Granskning Sverige är ett medborgarjournalistiskt initiativ som vem som helst kan gå med i. Man har antingen egna uppslag eller får från de redaktörer som leder sändningarna. Sen är det bara köra igång att ringa via Skype.

Mer info på deras YouTube kanal och FB sida. Medarbetaren Nina Drakfors är den enda offentliga personen vad jag vet men hon är inte ensam. Bakom henne finns Johan och Erik som kan stödja de som vill börja ringa. Ta kontakt via granskningsverige@gmail.com och se hur du kan hjälpa till.

Mina anteckningar på Facebook

En lista på offentliga anteckningar på min Facebook sida

Mona Walter i Rinkeby

Sosseskandaler 1990-tal och 2000-tal

Boklista till hågade Sverigevänner

Ekonomen Jan Tullbergs artiklar

Den rödgröna regeringens nya skatter

Skolförbättringar som inte kostar

Jihadismen inte tillräckligt omskriven

Lista över islams hot mot yttrandefriheten

Partiskandaler

Dansk Folkeparti om det svenska valet

Tio råd om invandringspolitik

Intervju med mig i franska Liberation om svenska valutgången

Brev till mina Uppsalavänner

Den mångkulturella grundlagen

Migrationsdomar du (inte) trodde fanns

ISIS i Sverige

Våld och hot vid flyktingförläggningar

Kommentar till midsommarfirandet från en invandrare

Why USA should not have a Swedish health care system

Den nymoderata statsindividualismen

Vad som ger högre lön oavsett kön

Sam Harris och Douglas Murray talar allvar om västvärldens kris

image

Debattörerna Sam Harris och Douglas Murray diskuterar i nästan två timmar om västvärldens kritiska tillstånd i detta YouTube klipp

Samtalet sker tre dygn efter massakern i Paris då 130 oskyldiga mördades av jihadister så islamiseringen av Europa är ett självklart ämne, men även ateism, kultur och varför vuxna tillåter trams från vänsterungdom och queervärlden.

Harris är  politiskt sett vänster och Murray är gay kan tilläggas, men de är tillräckligt kloka för att se saker för vad de är och de förmår att tala allvar.

Douglas Murrays blogg på The Spectator. Se även notiser vid den konservativa tankesmedjan Henry Jackson Society där han är vice föreståndare.

SD:s byradio i Skövde ringde . . .

image

. . .om åsiktkorridor och demokratur. Vid 39 min in kommer jag med i klippet , men lyssna på hela inslaget. Bra samtal om Transportarbetarförbundets uteslutningar, arbetskraftsinvandring och hur vanligt folk tänker.

Tack Nina Drakfors som gjorde inslaget i SD Skövdes byradio.

Inlägg i Expressen om vänlighet mot främlingar

image

Jag skriver på Expressen Debatt om mina erfarenheter av att ha inneboende från Afghanistan. Vi var fyra män i en 2a och obekanta för varandra. Salle berättar om vårt tillfälliga samboende och kritiken mot mig.

I Avpixlat har mitt inlägg fått både ros och ris.

Med tanke på mitt internationella liv var det inget särskilt. Jag ser i ett perspektiv utlänningar som mer normala än svenskar. Folk är ungefär likadana utomlands som här.

Patrik Engellau har liknande inställning, se Det Goda Samhället

image

Tullbergs gör upp med den skadliga altruismen

Tulbergs

Birgitta Tullberg, professor i zoologisk ekologi och Jan Tullberg, docent i företagsekonomi, skrev 1994 en bok tillsammans, Naturlig etik- en uppgörelse med altruismen.

Den 25 november 2015 höll de ett föredrag tillsammans för att visa hur en alltför långt gången altruism, dvs. oegennytta, inte är hållbar, vare sig för djur eller människor.

En videoinspelning av föredraget finns nu på YouTube inkl frågestunden efteråt.

Boken Naturlig etik går fortfarande att beställa via www.tullberg.org och är fortfarande aktuell och läsvärd.
etik

Låt Kjell Albin Abrahamson tala om kommunismen, ABF

 

Sent i november varje år samlas på ABF-huset i Stockholm vänsteranhängare av alla slag vid Socialistiskt Forum. Så skedde även på lördagen 28 november. Våldsbejakande vänsterextremister blandades med anhängare av Nordkorea, partiledaren Jonas Sjöstedt, den ständigt pratande Göran Greider och nya initiativ som Pop-Kollo.

Folkligt var det väl knappast men intressant för de som vill veta var vänstern står idag och i förhållande till sin delvis blodiga historia. Upp till 100 miljoner har dött på grund av marxist-leninistiska experiment under 1900-talet, se Kommunismens svarta bok och webbresursen Necrometrics.

Den som vet allt som är värt att veta om detta är utrikeskorrespondenten och journalisten Kjell Albin Abrahamson. Förra året utkom hans bok Låt mig få städa klart! – en bok som DN:s ledarskribent Erik Helmerson i sin recension gärna såg blev till en obligatorisk skolbok.

Vid en presentation av boken under våren 2015 berättade jag för Kjell Albin om det årliga Socialistiskt Forum. Han kände inte till det men antog mitt förslag att kontakta arrangören Arbetarnas Bildningsförbund för att själv kunna hålla ett föredrag vid ABF-huset. Men när jag besökte arrangemanget i helgen upptäckte jag att Kjell Albin Abrahamsons föredrag inte fanns med.

Via mail från tyska Timmendorfer Strand skrev Kjell Albin till mig att han kontaktat ansvariga på ABF den 29 april och fått följande svar:

”Hej Kjell Albin,

Tack för ditt förslag! Låt mig samråda med några av mina engagerade kollegor, så återkommer jag eller de med svar. Bästa hälsningar Håkan”

”Sedan hörde jag ingenting” skriver Kjell Albin till mig.

Att upplåta lokaler och samarbeta med alla slags vänstergrupper är tydligen helt i sin ordning för ABF, men inte att ta in en välrenommerad kritiker som skulle kunna ingjuta intressanta diskussioner. Vad är ABF Stockholms chef Håkan Wiclander rädda för?

När jag gick ut ur ABF-huset möttes jag av ytterligare ett arrangemang som satt fasttejpat vid entrén: ”En Snutfri dag” ska arrangeras i december på ett anarkistkafé på Södermalm. Längst ned på affischen står det att döda poliser inte kan snacka, ”Dead cops can’t tell”.

Låt Kjell¬ Albin städa klart, ABF.

—–

Se även mina intryck från helgens Socialistiska Forum. Kjell Albin Abrahamson intervjuades tidigare i år av Länstidningen i Östersund, och talade då bland annat om kommunismens bortglömda brott.

Inlägg i Sveriges Radio

9789172241886_200

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.