Annie Lööf statsminister

 

Mina tankar om Centerpartiets partiledare som landets ledare handlar inte om vem jag hellre skulle se (Åkesson, Busch Thor eller Kristersson) utan om vad som nu sker i regeringssonderingarna i Löfvens andra vecka.

Kristersson misslyckades med att få stöd för Alliansen och försökte med tre ytterligare alternativ, 3-2-1. En Moderatregering med stöd av SD ratades av C och L, så turen gick till S och övergångsstatsministern. En roll Löfven tycks gilla eftersom hans förhandlingsvana kommer fram, dock inte med något resultat ännu (23 okt).

Han kommer att misslyckas. Allt tyder på att Annie Lööf får uppdraget nästa vecka.

Hon har bidat sin tid med att se på medan Allianskollegan Ulf Kristersson och en tveksam regeringspartner Stefan Löfven misslyckas. Hon har allt att vinna på att dra ut på regeringsförhandlingar för att sent på dagen dra upp ett par ess ur rockärmen.

Och varken S eller M är så sugna på att ta hand om ett Sverige på väg in i en lågkonjunktur och med stora problem att lösa (kaos i brottsbekämpning, försvar, bostäder, integration, vården, skolor. . .)

Vilka kan då möjliga regeringsalternativ med Annie Lööf vara?

Kanske en regering som består av C + L eller C+L+MP. Den skulle kunna släppas fram av KD, M och S men röstas ned av V och SD, dvs. de sk ytterkantpartier som många i mitten ratar. S kan få besvär med att godta Annie Lööf men alternativet med nyval är värre. M å sin sida kan nog lägga ned sina röster och anse att man försökte med att hålla ihop Alliansen.

För många SDare och invandringskritiker som resonerar som jag är Centerns migrationspolitik ett rosa skynke av öppna gränser och humanitära floskler, men de har en del annat:

Centern har lika tuff migrationspolitik som M

Centern vill minska på tillgången till våra bidrag och vård för de som inte betalat in skatt och kvalificerat sig in i vårt välfärdssystem

Centerns vilja att ha kvar öppenhet men till mindre kostnad har stort stöd

Jag är ingen vän av denna tokliberala politik som tidigare torgfördes av Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt i boken Migrationens kraft (jo, jag var med på bokreleasen och såg TIno Sanandaji såga deras ekonomiska beräkningar).

Den låter bra i teorin men bortser från att invandrare som kan vilja leva på 1000 kr/mån ändå skapar problem för oss som bor här. Deras medeltida livssituation är inget vi vill återskapa idag med fattighjon och välgörenhetsmadamer.

Men SD och deras eventuella partivänner i KD och M är ännu inte så populära att svenskarna kan acceptera en regering med dem i eller utanför som stödpartier. Vi har inte nått dig Dansk Folkeparti var för knappt 20 år sedan. Vi kan inte bättre och vad vi förmår är att rösta fram S och M än en gång för att lösa allt åt oss men just dessa partier kan passa i år.

Centern och Liberalerna kan då ta åt sig makten och försöka hålla ned migrationen och lösa de problem den ställt till med. Det är inte bra. Det är åt fanders men vi kan inte bättre och förtjänar Annie Lööf i fyra år.

Vi är världens mesigaste land och jag tror att statsminister Lööf får äta skor varje dag oavsett Stefan Löfvens inviter nu eller senare.

Björklund kommer bytas ut till Nyamko Sabuni som kommer driva igen det förslag som Liberalerna vann på 2002, ett språktest för medborgarskap, ett förslag de inte vågade lägga i riksdagen under de 8 år de hade integrationsministerposten.

Vem som ersätter Annie Lööf vet jag inte men hon kanske kan visa sig motsvara folkets höga förtroende av någon för mig okänd anledning. Vi vill vara snälla (mot vuxna afghaner) och samtidigt lite förnuftiga (lägre bidrag). Då är Annie Lööf rätt. I fyra år.

Kanske vi lär oss att rösta mer på andra partier tills dess. Eller så visar sig Annie Lööf vara den valkyria som ser till att lotsa igenom ganska vettiga sakpolitiska förslag med stöd av M och S i riksdagen. Jag är beredd att tänka tanken nu när M och S verkar ha kört slut på talmannen.

Bannlysta böcker till salu

– Bannlysta böcker, bannlysta böcker ! ropade jag utanför Bokmässan  i Göteborg förrförra helgen.

Ingen köpte en enda bok.  På vår hastigt ihopkomna informella alternativmässa sålde jag tre böcker. Inte tillräckligt för att betala bensin tur och retur från Stockholm med sex boklådor och fem bokkassar fulla med mina och andras böcker.

Så nu har jag ett lager hemma som jag gärna säljer från tills de tar slut. Här är de bannlysta böckerna som Bokmässan vägrade ta emot:

Mina egna tio böcker, skönlitteratur och facklitteratur.

 

Hege Storhaugs bok Landsplågan Islam

 

Jan Tullbergs Låsningen: Om svensk invandringspolitik

 

Boris Benulics självbiografi Inte mitt krig     

 

Pris utan porto 200 kr/bok. Rabatt vid fler beställningar. Kan levereras per cykel inom Stockholm och Västerort. Annars tillkommer 50 kr i porto.

Beställ via tel 076/9000 000 eller sjunnesson.jan@gmail.com. Betala till Swish eller bankkonto.

Tack för att du stödjer oss bannlysta författare!  Vill du inte köpa dessa böcker utan låna eller ladda ned andra rekommenderar jag dessa titlar

Alternativ bogmesse i Göteborg

Danska Tryckfrihetssällskapet publicerade min rapport om hindren för tryck-, mötes- och yttrandefrihet i Sverige 2018

https://www.trykkefrihed.dk/alternativ-bogmesse-i-g%C3%B6teborg-hotellet-ville-ikke-have-os-og-politiet-kunne-ikke-beskytte-os.htm

Från den inofficiella Alternativa Bokmässan

 

Foto Arvid Jurjaks

En frilansreporter från Sydsvenskan besökte mig, Dan Park, Lars Vilks, Katerina Janouch m fl på Park Hotell under lördagen 29 sept (där vi bokat in oss men blivit avbokade)).

Innan hade SVT Väst noterat att en hemligt arrangemang skulle bli av trots allt i helgen.

Intervju med Lars Vilks vid vår snabbt ihopkomna bokmässa. Faktiskt rätt lyckad med god mat och dryck, tal och konstuppvisning.

Pressmeddelande om inställd bokmässa

26/9 2018

Pressmeddelande

Den av privatpersoner självständigt organiserade Alternativa Bokmässan som skulle ha hållits i helgen i en tältpaviljong på Heden i Göteborg ställs in av polisen och Göteborgs stad.

Anledningen är att polisen inte ansåg sig kunna ansvara för säkerheten för utomstående på angränsande ytor Aviserade angrepp från framför allt den autonoma vänstern ligger sannolikt bakom den bedömningen.

Vi hade tidigare ett hyreslöfte från Park Hotell på Kungsportsavenyn som de dessvärre inte stod fast vid.

Att hyra ett tält på Heden för en mindre bokmässa hade vänstern (ETC och Leopard förlag) gjort 2017 för att protestera mot att Nya Tider tilläts medverka på den ordinarie bokmässan. Den gången behövdes inte kravallstaket, betongsuggor och att ta hela Hedens yta i anspråk för att kunna stå emot eventuella attacker med fordon och fyrverkerier.

Den gången behövdes inte kravallstaket, betongsuggor och att ta hela Hedens yta i anspråk för att kunna stå emot eventuella attacker med fordon och fyrverkerier.

”Anledningen till stoppet av den alternativa bokmässan som förlaget AlternaMedia planerade är enligt idrottsförvaltningen av säkerhetsskäl.

– Utifrån det programinnehåll och medverkande på evenemanget, har polisen gjort bedömningen att området som behöver säkras är större än det område som arrangören bokat.

– För att täcka in hela säkerhetsområdet skulle vi i så fall vara tvungna att ställa in sedan länge inbokade träningar och matcher. Vi prioriterar föreningsliv framför privata aktörer och evenemang, säger Carola Helltén, tillförordnad enhetschef på idrotts- och föreningsförvaltningen” (Expressen 25/9).

Vi förstår stadens och polisen oro men ställer oss kritiska till att man så lättvindigt bortser från grundlagsfäst mötes- och yttrandefrihet. Att den våldsamma extremvänster som av Säpo klassats som hot mot det demokratiska statsskicket (

Att den våldsamma extremvänster som av Säpo klassats som hot mot det demokratiska statsskicket (http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2018-08-24-extremistmiljoerna-i-fokus.html ) tillåts hota oss med våld så pass att vi inte kan genomföra vårt kulturprojekt är en skandal i det svenska intoleranta kulturlivet.

Göteborgs stadsbibliotek har tidigare kritiserats av Justitieombudsmannen för att dess chef ställt in ett föredrag av professor Karl Olov Arnstberg 2014 då samma intoleranta vänster hotade med stök (https://www.svt.se/kultur/jo-kritik-mot-installd-forelasning-om-invandring ), något som upprepades 2015 då Jan Sjunnesson inte tilläts boka en föreläsningslokal (https://sjunne.com/2015/06/30/lat-mig-tala-i-goteborg/ ).

Möjligen kan aktörer i den svenska kulturdebatten av den inställda bokmässan nu äntligen få tid att ägna en tanke åt vad verklig tanke-, tryck-, mötes- och yttrandefrihet innebär för såväl etablerade debattörer för oss regimkritiker.

Från höger har Elsa Westerstand på SvDs kulturredaktion nyanserat samtalet om vårt initiativ (https://www.svd.se/vad-ar-sa-gladjande-med-att-nya-tider-portas och https://www.svd.se/vem-ar-det-som-ar-aningslos-lisa-bjurwald 24 och 25/9) och från vänster, Stina Oscarsson (https://www.svd.se/den-bildade-rads-inte-sin-meningsmotstandare SvD 26/9). Det bådar gott.

Vi går vidare med arbetet att organisera event som den nu inställda bokmässan. Programmet finns att se på www.sverigebilden.net och vi är övertygade om att föredragshållare, debattörer och författare som dessa har en plats i Sverige.

Jan Sjunnesson, Nina Drakfors, Per Björklund och Sverigebilden*

*en person som inte kan framträda med sitt namn pga repressalier

076/9000 900 Jan Sjunnesson

Podd med Ronie Berggren om mässan

Om valet i Sverige- debatt hos danska Trykkefrihedsselskabet

Med Mikael Jalving, Gunnar Sandelin och Aia Fog, sällskapets ordförande

http://snaphanen.dk/2018/09/18/sverige-i-trykkefrihedsselskabet-loerdag/

https://denkorteavis.dk/2018/sveriges-debat-i-trykkefrihedsselskabet-loebet-er-ved-at-vaere-koert

#jagärhär fick Facebook att stänga ned mitt konto helt

Jag har tidigare blivit avstängd i 1, 7 och 30 dagar men aldrig har detta hänt, att kontot Jan Sjunnesson som jag haft sedan 2007 blivit nedstängt. Detta skedde i förrgår, 2 aug.

Enligt en spanare i Facebook-gruppen #jagärhär var de ansvariga och ganska nöjda. Helst vill de även stänga med mina YouTube och Twitter konton också.

Idag lyckades jag ladda ned 1,6 Gigabyte som Facebook välvilligt samlat ihop åt mig sedan 2007. Gamla foton sedan jag var gift, flyttade till Indien och hem igen. För detta är jag tacksam men jag passade på att överklaga deras beslut att helt stänga ned mitt originalkonto.

Möjligen kan FB ha reagerat på att jag haft ett reservkonto, som stängdes ned samtidigt i förrgår. En del insatta har skrivit att FB inte tillåter flera konton, medan andra sagt att de inte bryr sig. I alla fall så har jag nu ett tredje konto som jag nog inte ska hålla så offentligt.

Jag hade 5000 FB vänner och över 1000 i kö på det första och lade ut allt offentligt. #jagärhär och Näthatsgranskaren bevakade allt och fick mig till och med till polisförhör.

Mitt enskilda öde är inte så viktigt men att Facebook har blivit som ett offentligt torg utan torgets legala status är märkligt. En offentlig arena med över 2 miljarder användare som regleras av ett privat amerikanskt företag.

Historikern Niall Ferguson kommer in på denna paradox i sin senaste bok The Square and the Tower som han berättar om i denna intervju.

Dreven fortsätter, Bassam, Annelie Sjöberg, Katerina

Fortsättning följer.

Intervjuad i kroatisk tidning

En journalist från den liberala/ socisldemokratiska dagstidningen Jutarnji List hörde av sig. Vi pratade över Skype om den svenska migrationspolitiken och en del annat.

Här är resultatet online

Svenska Ambassadens svar

År 2023, inte i #Finspång

framtidsmannen

Sommaren 2014 var jag redaktör på SDs webbtidning Samtiden och skrev klart en roman om Sverige åren 2013 till 2023, kallad Framtidsmannen. I den bytte jag ut Jimmie Åkesson 2017 mot en svensk-kurdiska som blir statsminister 2022 i en SD/M/S regering.

Hon som med all visshet blir det heter dock inte Lezin Barzani/Lena Barsson som i boken utan Paula Bieler. Men annars prickade jag in ganska rätt, en högutbildad kvinna med utländskt påbrå och skinn på näsan. Nåväl, jag kan ha fel, så till boken:

I det sista kapitlet för denna romanfigur Lena Barsson ordet. Hon blev änka till SDs ekonomisk-politiske talesman, Paul-Krister Matthiasson, kallad PK, som mördades år 2020. En forskartyp som påminner starkt om Joakim Ruist för övrigt. . .

”Rosenbad, 22- 25 augusti, 2023 Kära landsmän,

Ni får här några texter som jag själv valt ut för att hedra minnet av min make och partikollega Paul-Krister Matthiasson.

Sist återfinns det tal drottning Victoria höll vid den första ceremonin på Stockholms Slott när vi förstått att Paul-Krister Matthiasson gått hädan för att han nyttjat sin yttrandefrihet som svensk medborgare och ledamot av Sveriges Riksdag. Älskad av många, hatad av få. 

Först delar av en skuggbudget han skrev veckan innan han gick bort efter nyår 2020. Sedan utdrag ur de förhör i Konstitutionsutskottet med de statsråd som föregick denna regering och motiveringar till de Illis Quorum-medaljer som delades ut till hans hemliga medhjälpare som verkat under pseudonymerna Affe Karlsson och Julia Caesar, numera offentligt kända som X och Y.

Min kollega. Min bäste vän. Min kärlek /…/

‘Utdrag ur anmälan till Konstitutionsutskottet den 12 januari, 2023

Dnr    029-3485-2022/23

Till Konstitutionsutskottet, Sveriges Riksdag

Härmed ber vi Konstitutionsutskottet granska de statsråd som under 2014-2022 haft ansvar för den svenska migrations- och invandringspolitiken. För varje person finns ytterligare bilagor som tagits fram i den Departementsskrivelse som antogs vid regeringsskiftet 2022, den 25 september.

Här kommer endast huvudpunkterna i anmälan sammanfattas.

  1. Birgitta-Cecilia Malm-Ström, tidigare vice statsminister och EU-minister, har genom sitt handlande gentemot den Europeiska Unionen åsidosatt att säkra vårt gränsskydd. Hennes medverkan i beslutet att ordna så kallade säkra resvägar till Sverige, strider mot de intentioner vi lade fast redan vid inträdet i EU Där slås fast att gränsskyddet inte är förhandlingsbart med den Europeiska Unionen oavsett andra avtal, till exempel Schengen. Malm-Ström har därmed inte haft mandatet att föra Sveriges talan utan en grundlagsändring.
  2. Torbjörn Billstrand, migrationsminister 2006-2018 och biträdande utrikesminister 2018-2022, har gått emot de direktiv som finns för våra ambassader och Billströms verkställande av beslut att införa asylförfarande vid ambassader är inte grundat i den rättsordning som finns för utrikesförvaltningen. Han har inte lyssnat på personal och ambassadörer i tillräcklig utsträckning utan genomfört asylprövningarna trots den rättmätiga kritik som framförts.
  3. Henrik Haag, integrationsminister 2010-2018 och justitieminister 2018-2022 , har med sitt agerande inom sina områden integration och rättssäkerhet brustit i att följa upp de utrikesföddas brottslighet. Han har medvetet undanhållit fakta såväl för riksdagen som för de svenska medborgarna och inte respekterat den rättsordning som gäller för alla i landet oavsett ursprung.
  4. Mia Ferma, integrationsminister 2018- 2022, anmäls för sina försök att styra den forskning som bedrivs inom hennes område. Hon har inte respekterat forskarnas frihet och rätt att söka ny kunskaper, utan styrt deras resultat på ett sätt som strider mot grundlagsfästa tryck- och yttrandefriheter.
  5. Birgit Ä. Olson, statsminister 2018-2022, har haft det samlade ansvaret för det demografiska folkutbyte som påtalats främst av Paul-Krister Matthiasson. Hennes förtal av hans resultat, förföljelse av hans forskningsgrupp och den okänsliga hanteringen av hans sorgliga bortgång 2020, är att betrakta som högförräderi, dock av lägre graden. Vi kommer därför begära en särskild session med Birgit Ä. Olson som inte bara kommer ske i Konstitutionsutskottet, utan även bli föremål för granskning av Justitiekanslern.

Lena Barsson, statsminister

Michael Dame, förste vice statsminister Magda Abraham, andra vice statsminister”.

 

Alla personer är lätta att känna igen och ska avkrävas ansvar. Dock inte i lyktstolpar i Östergötland. Ämnet är allvarligt och jag tänkte på det för fyra år sedan. Nu ser jag att fler gör det vilket är bra men gör som östeuropéerna gjorde efter 1989, sakligt och rättssäkert.

Köp boken och läs om vad jag förutspått.

Danska Tryckfrihetssällskapet om mitt fall

Ordförande Aia Fogh skriver i Den Korte Avis om mitt polisförhör

https://denkorteavis.dk/2018/at-svenskerne-efterhaanden-er-ved-at-vaagne-op-vidner-den-tiltagende-opbakning-til-sverigedemokraterne-om/

Se Trykkefrihedsselskabet och Aia Foghs tal på tryckfrihetskonferensen Dangerous Words 250 i Stockholm 2016.

Den kommande auktoritära regimen

Pendeln som svängt till vänster sedan 1968 är på full fart ut till höger, snabbare än folk och politiker uppfattar. Denna pendels hastighet ökar högerut och kan sluta med ett auktoritärt maktövertagande inom 8 år, låt vara demokratiskt valt 2026.

Tills dess måste de större partierna, SD, S och M, förmås att tala med varandra som Widar Andersson skrev nyligen i Folkbladet (S) :

”S stora möjlighet att hålla sig kvar som ett relevant parti är att ärligt och kunskapsunderbyggt bjuda in andra partier – framförallt M och SD – till överläggningar om tunga problem som skolresultaten, tryggheten i socialförsäkringar/pensioner, bostadsfinansieringen, gängkriminaliteten och sjukvårdsbristerna.”

Dock tror jag att han är för optimistisk om socialdemokratins möjligheter att stanna kvar som ett relevant parti. S kommer få under 25 % i år och SD långt över. Därmed har isen brutits och möjligheter uppstått att reda upp inte bara i migrations- och integrationspolitiken utan i den hotande statsfinansiella krisen, kommunernas skulder, vårdens köer, försvaret, skolan, se Widar Anderssons lista.

Ansvaret vilar tungt på M och S, och i någon mån på de partier som blir kvar i riksdagen efter 9 september, C och L. V går inte att ta på allvar i detta prekära läge som kommer innebära att lotsa så mycket av SD:s politik igenom riksdagen utan att någon märker det. S och M har redan till hälften accepterat SD:s program och verklighetsbeskrivning. Men de kommer inte ge SD det reella inflytande som partiet förtjänar.

Tiden till 2022 är avgörande. Antingen får SD igenom det mest nödvändiga och landet kan andas ut eller så vågar de andra partierna inte göra så mycket utan mest förvalta, som Löfven gjort i fyra år. Då har vi kommit ur askan i elden.

2022 måste i så fall Medborgerlig Samling och Alternativ För Sverige röstas in. De kan båda förmå borgerligheten respektive SD att driva rätt frågor med kraft. Men det finns stor risk att även dessa tre partier inte klarar av att utvisa, straffa, tillrättalägga, ordna, dra in bidrag och med fast hand styra landet bort från vänstertänkandet i medier, offentlig sektor, rätts- och utbildningsväsende.

2023–24 kan landet ha hamnat i sådant läge med lokala konflikter, uppror från besvikna bidragstagare, organiserade grupper mot svensk polis och annat vi inte kan föreställa oss idag, att folk inte nöjer sig med SD, MED och AFS.

De blir urförbannade och ser sig om efter ett auktoritärt högeralternativ bortom AFS. Ett parti som vill ha svensk välfärd bara för svenskar, en nationell socialism, långt från den välfärdspopulism SD anklagades för 2010 av Markus Uvell.

Detta parti kan få stöd från alla de som ser mörkhyade som problem, något varken SD, MED eller AFS gör. Tvärtom har SD en öppen svenskhet som möjlighet för de som inte fötts här eller har utlandsfödda föräldrar och vill bygga bilar snarare än att bränna dem.

Men om landets styrande inte ordnar upp det elände, som till stor till orsakats av okontrollerad invandring och påbjuden mångkultur under ett politiskt korrekt åsiktsförtryck från förskola till ålderdomshem, kan en äkta rasism utvecklas.

Denna rasism som den rödgröna vänstern och Alliansen varnat för kan bli resultatet av deras oförmåga att lösa de problem som SD varnat för sedan dess bildande 1988. Vänstern och den ängsliga borgerligheten får den rasism de önskat skulle existera så att de själva kunde berättiga sin existens som antirasister och goda.

Jag blir då i framtiden tvungen att varna mina vänner och kollegor med utländskt påbrå att landet inte är säkert för dem. Inte heller min mörkhyade dotter, som visserligen är svensk medborgare och bor utomlands, skulle kanske inte vara välkommen år 2026.

Alla invandrare som betalt skatt och skött sig skulle känna sig som andra klassens medborgare om en auktoritär regim blir resultatet av sjuklöverns och de nya partiernas misslyckande.

Denna auktoritära regim skulle vara populär om Sverige hamnar på randen till inbördeskrig, raskonflikter och systemkollaps. Det finns tecken redan nu men ansvaret åvilar i första hand de sju partier som ställt till röran.

Hoppet står till SD och den demokratiska reformistiska Sverigevänliga folkrörelsen. Vi vill inte ha tio skitår

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.