Att dela kudde med Kafka

Hans ansikte var uppfrätt av saltsyra så pass att kindbenen glänste i månskenet. Jag vände honom hastigt mot fönstret med viss möda. Ingen i rummet tog någon notis om oss.Vår belägenhet hade blivit en onämnbar familjehemlighet.

Hans besynnerliga författarskap hade gjort mig, hans bror Heinrich, till något av Franz egen obuduktionstekniker. Sedan månader hade ingen velat ta i hans vitnande kropp, endast jag och familjedoktorn, Doktor Schwantz.

-Franz var inte alls besvärlig som barn, sade vår mor ofta vid middagen. Men hans mentala tillstånd förvärrades av de kvinnor som han delade säng med.

-Och delade kudde med, anmärkte jag syrligt men ingen brydde sig.

De åt vidare under tystnad och underlät att tala om mina nätter med Franz intill min kudde.  Vår far kunde tiga sig igenom min situation i veckor. En husa som frågat oroligt om vad Franz kropp gjorde i mitt rum hade fått sluta. I Prag skvallrades det inte mer om familjen Kafka. De hade blivit obsoleta med ett undantag, jag.

Mina texter hade sedan Franz gjort succé med Förvandlingen publicerats i de ledande litterära tidskrifterna i Österrike och Tyskland men inte i Tjeckien. Namnet Kafka var till nytta för mina alster men i sin egen rätt. Läsarna hade fått nog av Franz gotiska stil och hungrade nu efter brodern Heinrichs expressionism. Jag njöt.

Kudden hade inte formats av Franz huvud utan av mitt. Att han luktade lik brydde jag mig inte om så länge hans död gav mig rykte som litterär mördare. En dag skulle Prag få veta sanningen men då skulle jag vara långt borta i Paris eller Berlin. 

Ausgezeichnet.

3 reaktioner till “Att dela kudde med Kafka”

  1. I slutet av 1980-talet fick Kafka en renässans i Ryssland, böckerna användes som en spegel för att förstå totalitarismen.
    Franz Kafka var förmodligen inspirerad av Schopenhauer och teosofin och Gregor Samsas efternamn i Förvandlingen kan då anspela på Samsara, det eviga hjulet av lidande. I berättelsen ”Reinkarnation”, är den ledande idén tanken på den ”lilla människans” maktlöshet inför livet, dess undergång till ensamhet och död.
    Symboliserar förvandling i själva verket anicca, alla fenomens obeständighet? Skum typ den där Kafka.

  2. Lite gåtfullt förklara för den oinvigde. Kafka betraktade sitt skrivande som kampen för självbevarelse. Hur är det med dig?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s